Zagađenje vazduha: Saobraćaj i životna sredina

Članak poslednji put ažuriran August 1, 2020

Često se preporučuje otvaranje prozora kada je zagadjenost vazduha u vašem domu visoka.

Smatra se da spoljašni vazduh, obično, ima nižu koncentraciju zagađivača od vazduha u zatvorenom prostoru.

Međutim, zagađenost vazduha na otvorenom može da bude ozbiljan problem za vaš dom, ukoliko živite u blizini prometne ulice ili autoputa.

Zagađivači u saobraćaju su obično u najvećim koncentracijama unutar prvih 500 metara.

Kada je zagađenost vazduha u vašem domu ili u okolini velika, prečišćivač vazduha može da pomogne u smanjivanju zagađivača, koje vaša porodica i vi udišete.

Studije su otkrile da ljudi koji žive, rade ili se školuju u blizini glavnih puteva „su više izloženi riziku od raznih kratkoročnih i dugoročnih zdravstvenih problema, uključujući astmu, smanjenu funkciju pluća, oslabljen razvoj pluća kod dece i kardiovaskularni problemi kod odraslih. “

Takođe se navodi veza između zagađenosti vazduha u saobraćaju i male težina kod novorođenčadi, kao i oslabljenog razvoja pluća.

Zagađenost vazduha u saobraćaju dolazi u nekoliko specifičnih oblika.

Razumevanje prirode zagađivača i načina na koji deluju različite tehnologije prečišćivača vazduha, može da vam pomogne da odaberete najbolji prečišćivač vazduha baš za vašu situaciju.

ZAGAĐENOST VAZDUHA POVEZANA SA SAOBRAĆAJEM

Različita vozila u saobraćaju na različite načine zagađuju okolinu i dovode do zagađenosti vazduha.

Automobili ispuštaju drugačije zagađivače od teških kamiona sa dizel motorima.

A značajan deo zagađenja u vaduhu dolazi od prašine zbog kočnica i guma, kao i prašine sa zemlje koju pokupe vozila u prolazu.

Nemoguće je da znamo svaku hemikaliju koja se ,,digne,, u vazduh u blizini prometne saobraćajnice, ali sve one spadaju u nekoliko kategorija.

Vozila direktno emituju ugljen monoksid i azotne okside, a studije napominju da „stotine [drugih] hemikalija se emituju od motornih vozila“.

Saobraćaj takođe stvara sekundarno zagađenje, koje nastaje kada emisije (isparenja) reaguju sa drugim hemikalijama u atmosferi i formiraju otrovne materije.

Azot dioksid, sumpor dioksid i ozon su među sekundarnim zagađivačima, koji se javljaju zbog vozila u saobraćaju.

Prašina zbog kočenica je zagađivač koji se često zanemaruje.

Kada trebate da zamenite vaše kočnice, to je zbog toga što su se trenjem istrošile u vazduh i postale sitne čestice gvožđa, bakra i mangana.

Ove čestice su dovoljno sitne da ostanu u vazduhu i da ih nose vetrovi, što potencijalno može da udahne neko ko živi ili radi u blizini.

Što je još gore, istraživačke studije su otkrile da je sulfati u vazduhu reaguju sa metalima, čineći ih rastvorljivijim, što može da uzrokuje zdravstvene probleme prilikom udisanja.

Prašina od gume dospeva u vazduh kada gume počnu da troše.

gume automobil zagadjenost vazduha dim

Savremena sintetička guma se sastoji od više hemijskih jedinjenja, dok način na koji ova jedinjenja utiču na životnu sredinu nije dobro proučena.

Međutim, udisanje tih sitnih čestica gume, svaki dan, može da utiče na vaše zdravlje i stanje disajnih puteva.

Neke od zagađivača koje emituju saobraćajna vozila poznata su pod nazivom PM2.5.

To se odnosi na čestice koje su veličine 2,5 mikrona ili manje.

Prašina od guma i kočnica spada u ovu kategoriju, kao i ostale čestice koje se ispuštaju iz izduvnih gasova saobraćajnih vozila.

Izuzetno mala veličina čestica znači da se lako rasipaju u vazduhu, često na velikoj udaljenosti.

PM2.5 mogu da uklone samo prečišćivači vazduha dizajnirani da sakupe čestice u ovom rasponu veličine.

Zagađivači vazduha u saobraćaju poput benzena i drugih hemikalija koje se emituju prilikom isparavanja goriva,  ulja ili drugih procesa sagorevanja u motorima, imaju oblik isparljivih organskih jedinjenja.

Ovi gasoviti zagađivači zahtevaju da se uklone posebnim vrstama aparata za prečišćavanje vazduha.

PREČIŠĆIVAČI VAZDUHA I ZAGAĐENOST VAZDUHA USLED SAOBRAĆAJA

Dostupno je nekoliko različitih tehnologija za prečišćavanje vazduha zvog zagađenosti vazduha usled saobraćaja.

Neki od njih su efikasni u uklanjanju određene vrsta zagađivača, ali nisu efikasni protiv drugih.

Postoje zagađivači, kao što je ugljen monoksid, koji ni jedan filter ne može da eliminiše iz vazduha.

HEPA filter i zagađenost vazduha

Za zagađenost vazduha usled zagađivača iz saobraćaja može da se koristi HEPA filter.

HEPA filter je izgrađen prema specifikaciji koja zahteva da filtrira 99,97 procenata čestica veličine 0,3 mikrona.

To znači da je HEPA filter dizajniran za uklanjanje zagađivača PM2.5 iz vazduha, uključujući prašinu iz guma i kočnica i neke elemente emisije iz vozila.

Međutim, HEPA filteri nisu efikasni u uklanjanju HOS-a ili drugih gasovitih zagađivača poput azotnih oksida (NOx), sumpor-dioksida (SO2) ili ugljen-monoksida.

HEPA filter zahteva da se redovno menja kako se ne bi zasitio česticama.

Filteri od aktivnog uglja i zagađenost vazduha

Filteri koji koriste aktivni ugalj ili druge oblike ugljenika dizajnirani su posebno za uklanjanje hemijskih supstanci (posebno ispraljiva organska jedinjenja) i nekih drugih gasovitih jedinjenja iz vazduha.

Aktivni ugalj može da reši isparljiva jedinjanja kao što je benzen, koji se stvara u saobraćaju.

Međutim, postoji nekoliko problema sa filtracijom kod aktivnog uglja.

Prvo, možda neće biti efikasan u uklanjanju NOk, SO2 ili drugih neekoloških gasovitih zagađivača.

Drugo, filter od aktivnog uglja deluje tako što se molekuli fiksiraju na molekularnim porama u filteru, poput ključeva koji ulaze u brave.

Ako molekuli zagađivača nemaju gde da se smeste, filter ih neće ukloniti iz vazduha.

To znači da ugljeni filteri trebaju da se često menjaju, sem u slučaju kada uređaj ima kombinaciju filtera koja produžava vek trajnja filterima.

Konačno, isparljiva organska jedinjenja koja su pričvršćena na filteru od aktivnog uglja mogu da se oslobode iz filtera natrag u vazduh, pa je poželjno da prečišćivač vazduha ima deblji sloj filtera od aktivnog uglja i druge predfiltere.

JONIZATOR I ZAGAĐENOST VAZDUHA

Zagađenost vazduha može da se reši i sa jonizujućim prečišćivačem vazduha (jonizator).

Jonizatori uklanjaju zagađivače iz vazduha, ali ne utiču na hemijske gasove iz automobila.

Pored toga, kao sporedne efekte mogu da stvare ozon, koji je i sam iritator pluća.

Agencija za zaštitu životne sredine ne preporučuje upotrebu ovih vrsta prečišćivača vazduha ili bilo kog prečišćivača vazduha koji stvaraju visoku koncetraciju ozona.

 

Ozonizatori i zagađenost vazduha

Generatori ozona, ili ozonatori, emituju ozon u svrhu prečišćavanja vazduha i smatra se da rešavaju zagađenost vazduha.

Međutim, ozon može da bude efikasan za ubijanje mikroba i uklanjanje mirisa, ali on je opasan da se udiše.

Ustvari, ozon je sam po sebi toksičan.

Ozon može da promeni ispraljiva jedinjenja i gasove u opasnije oblike (reaguje sa drugim zagađivačima).

Iako možete da provetravate sobu tokom ili nakon rada ozonizatora (otvaranjem prozora), ne zaboravite da pokušavate da uklonite zagađivače skoji dolaze spolja tj. iz saobraćaja, tako da je ovo nepraktična i beskorisna opcija.

KOJI SU DRUGI NAČINI DA SE SMANJI ZAGAĐENOST VAZDUHA USLED SAOBRAĆAJA?

Ako živite u blizini prometne sabraćajnice, postoje dobre vesti za zagađenost vazduha.

Prema studijama, savremena vozila emituju 90 odsto manje zagađivača nego vozila koja su izgrađena pre 30 godina.

Studije su otkrile da da je potrebno dugotrajno izlaganje zagađenom vazduhu, koji može da izazove ozbiljne probleme (Beelen et al., 2007).

Ipak, ako živite na 2.000 metara autoputa ili prometne ceste, postoji šansa da zagađivači iz saobraćaja utiču na vas.

Evo nekoliko načina na koje možete smanjiti njihov uticaj:

Zelenilo i vegetacija

Studije su otkrile da barijere za smanjenje zvuka, bankine, zelenilo i vegetacija na putevima značajno smanjuju širenje i uticaj zagađenjosti vazduha usled vozila.

Projekti na putevima se rade na državnom ili lokalnom nivou.

Zato pritisak na vaše izabrane zvaničnike može da pokrene priču i da se ove stvari uključe u novu izgradnju puteva.

Zatvorite prozore

Za vreme jutarnjih i večernjih sati tj. tokom špice, zatvorite prozore, posebno sa strane kuće okrenute prema putu.

Ovo može da smanji količinu zagađivača koji uđu u vaš dom u vreme najvećeg saobraćaja.

 

Pratite kvalitet vazduha

Vetar i temperatura imaju veliki uticaj na širenje i koncentraciju zagađivača.

Mirni dani mogu da omoguće zagađivačima da se koncentrišu u vrlo visokim koncetracijama.

Proverite na internetu da vidite kakav je kvalitet vazduha u vašem kraju i zatvorite prozore ili ograničite aktivnost na otvorenom kada je vazduh loš.

Čišćenje prostora

Čišćenje prostora može da pomogne u smanjenju zagađenosti vazduha.

Čestice se talože i padaju na pod, nameštaj i tepihe.

Zato redovno usisavajte kuću usisivačem sa HEPA filterom i brišite prašinu vlažnom krpom.

Ovo može da ukloni zagađivače iz vašeg doma i da sprečiti da se ponovo vrate u vazduh.

Zagađenje koje uzrokuje saobraćaj može da bude ozbiljan problem ako živite blizu glavnog puta ili autoputa.

S obzirom da oko samog izvora zagađenja ne možete puno šta da učinite, korišćenje prečišćivača vazduha jedan je od nekoliko pozitivnih koraka koje možete da preduzmete kako biste smanjili svoju izloženost zagađenom vazduhu.

Budući da zagađenje vazduha u saobraćaju dolazi u različitim oblicima, biće vam teško da pronađete prečišćivač vazduha koji može da se bori sa svima zagađivačima.

Više informacija o trenutno najtraženijim prečišćivačima vazduha na tržištu Srbije možete pogledati u članku “Koji prečišćivač vazduha kupiti?“..

Podeli članak:

Aktuelno